Dag 25 Laatste dag in Frankrijk

24 juni 2013 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Ik ben in Saint Jean Pied de Port aangekomen, na 76 km fietsen, dat ging niet altijd even gemakkelijk, ik moest wel een proef van bekwaamheid afleggen, op een zeker moment werd ik via een bord aan de kant van de weg gefelicteerd met het feit dat ik de 5 cols overwonnen had, hulde voor de bedenker, het heeft wat zweet druppels gekost. Nog even over gisteren, Ik had dus een B&B gevonden, want de camping gerund door Nederlanders lag te ver uit koers. Ik had een kamer met ligbad, dat heb ik een aantal weken gemist, de gastvrouw had wel wat eten op het programma maar dat was volgens haar niet genoeg voor een pelgrim.... Ze belde naar een restaurant in het dorp, wat normaal in frankrijk dicht is op zondagavond, en tot mijn grote verassing kon ik daar toch eten. Dus eerst snel douchen en daarna op weg naar het eten, ik had er zin in. Er deed een oude man open en ik was welkom, later bleek dat ze speciaal voor mij open waren, ik zat er alleen en kreeg de lekkerste dingen voorgeschoteld, een volle kom met heerlijke soep, een heerlijke tok tok jullie weten hoe mijn Frans is.... en koek !! na met natuurlijk een liter Rose. Teruggekomen op de kamer heb ik nog lekker een uur in bad gelegen, dat moet je niet missen. De volgende morgen kreeg ik een heerlijk ontbijt en een rekening met korting omdat ik pelgrim was, aan de ontbijt tafel alles verteld, wie ik was, hoever van huis, etc,etc,
Pas laat op weg, eerst vrij rustig en kalm daarna weer met de nodige stijgingen en haarspelbochten naar beneden, ik zeg niet hoe hard anders wordt Diny boos. Ik had achteaf te weinig eten ingeslagen en in Frankrijk is op maandag alles dicht, dus wel zwaar maar eigen schuld. De colls heb ik al genoend, best pittig. Om 18:00 uur aangekomen in Saint Jean Pied de POrt, Pelgrims stad bij uitstek, en dat zie je, overal wandelaars een fietsers all over the world. En plenty herbergen, gites, etc Ik zit nu zelf in de Pelerin Auberge, mijn was wordt gedaan, mazzel he? en ik slaap in een normaal bed. Morgen de bult over naar OLE Spanje, ik heb er zin in, vanavond nog gepraat met Diny, Ton, Bertus altjd weer goed voor mij. He WEB goed te horen dat met Fiet allles goed is!!!!!
Dat ik heel Frankrijk doorgefietst ben van boven naar onder, sta ik toch van te kijken en al die die gebeurtenissen, het was mijn droom om op reis te gaan, het overtreft en dat meen ik al mijn verwachtingen, Welterusten en tot volgende keer, Frits.

1. Roel S:
    25 juni 2013
    Hoi Frits,
    Je bent een schat aan ervaring rijker, ik verheug me op al je verhalen als je eenmaal weer thuis bent.
    Geniet ervan senor!!!

Groet Roel, Jenny en de meiden.